سه هزار
Article Image

واکاوی عمیق اسرار تهاجم پوتین به اوکراین

توهمات او نه تنها به قیمت جان هزاران نفر تمام شد، بلکه آینده روسیه را نیز نابود کرد. اما از همه بدتر، این جنگ بی‌پایه و اساس، صندوقچه‌ی پاندورای آینده‌های احتمالی که بسیار هولناک‌تر از رژیم پوتین هستند را برای روسیه باز کرد.

پوتین در مقاله‌ای به قلم خودش ادعا می‌کند که «ولادیمیر لنین» مسئول اوضاع اوکراین است. او بود که در سال ۱۹۲۲ اوکراین را به عنوان یکی از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی به رسمیت را شناخت. لنین با اعطای استقلال به اوکراین، « بمب ساعتی خطرناکی را زیر شالوده دولت ما کار گذاشت».

در یک کلام، از نظر او اوکراین هرگز یک کشور نبوده است. بنابراین، تصرف آن یک اقدام تجاوزکارانه محسوب نمی‌گردد. بلکه این یک اقدام ترمیمی بوده است، مشابه پیوستن دوباره آلمان شرقی و غربی.

ساکنین شهر کی‌یف، عبارتی برای حمله احتمالی روسیه ابداع کرده بودند؛ «روز ایکس» آنها هرگز باور نمی‌کردند که واقعاً اتفاق بیفتد. با این حال، در اقدامی که نشان از جاه‌طلبی‌های امپراتوری داشت، نیروهای نظامی روسیه به سمت مرز حرکت کردند.

زلنسکی نیز خطاب به مردم روسیه سخنرانی کرد: «می‌خواهم امروز به همه شهروندان روسیه متوسل شوم. امروز، نیروهای شما در امتداد آن مرز قرار دارند. این وضعیت می‌تواند به آغاز یک جنگ بزرگ در قاره اروپا تبدیل شود.»


متن کامل را در شماره صفر فصلنامه «گام سوم» بخوانید.