No matches found. مقابله با شکاف دیجیتال در اروپا سه هزار
جدیدترین مطالب
Article Image
فصلنامه گام سوم شماره صفر منتشر شد

در این شماره دو مقاله حذف شده از سایت Medium با عناوین «ترامپ دیوانه است» و «اسرار تهاجم پوتین» به همراه پرونده‌ای با عنوان «سیاهچاله تکنولوژی» چاپ شده است.

Article Image
بازیگر پنهان انتشار اطلاعات نادرست کیست؟

اینترنت، باتلاقی از اطلاعات نادرست است که بزرگ‌ترین برندهای معروف و آژانس‌های تبلیغاتی‌شان این باتلاق را با ریختن پول به داخل یک سیستم پیچیده و هزارتو که هیچ‌کس واقعاً نمی‌داند چگونه کار می‌کند، تأمین مالی می‌نمایند.

Article Image
۱۲ نشانه‌ای که هوش پایین را فاش می‌کنند

در چند دقیقهٔ آینده، شما قرار است به یک نابغهٔ تأییدشده تبدیل شوید. البته نه به صورت رسماً تأییدشده، اما حداقل از یک فرد معمولی، باهوش‌تر خواهید شد.

Article Image
اهمیت حریم خصوصی در زندگی نوجوانان

هر نوجوانی به مقداری حریم خصوصی نیاز دارد. در این مقاله درباره اهمیت حریم خصوصی برای نوجوانان، ارتباط آن با اعتماد و زمان مناسب برای کنکاش در امور شخصی آن‌ها صحبت شده است.

...

نویسنده: کریستین بوست        مترجم: نیوشا امیدی        ۲۰ خرداد ۱۴۰۳

فراخوان مقابله با شکاف دیجیتال در اروپا

شکاف دیجیتال محدود به گروه یا رده سنی خاصی نیست، بلکه تمامی اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همانند سایر معضلات اجتماعی، این شکاف بیشترین آسیب را به گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه مانند مهاجران، افراد مسن و کم‌درآمد وارد می‌کند.


این مطلب نوشته‌ای است از کریستین بوست که در تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۲۴ با عنوان
Bordeaux Métropole calls for unity to tackle digital divide
در وب‌سایت Cities Today منتشر شده است. ترجمه این مطلب توسط نیوشا امیدی انجام شده و در اختیار خوانندگان گرامی قرار می‌گیرد.


کریستین بوست، رئیس Bordeaux Métropole، در تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۲۴، تأکید کرد در سال‌های اخیر، فناوری دیجیتال به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی روزمره ما تبدیل شده و نحوه دسترسی ما به خدمات، ارتباط با دیگران و دنبال کردن فرصت‌ها را بازسازی کرده است. با این حال، با پیشرفت سریع فناوری‌های دیجیتال، همه به طور مساوی از آن بهره نمی‌برند.

شکاف دیجیتال؛ فاصله عمیقی است بین کسانی که به منابع دیجیتال دسترسی دارند و کسانی که دسترسی ندارند. این موضوع اروپا را تهدید می‌کند و موجب تشدید نابرابری‌های موجود و باعث طرد اجتماعی مداوم می‌گردد.

شکاف دیجیتال در اروپا

در اروپا، تقریبا نصف مردم مهارت‌های اولیه‌ی استفاده از اینترنت و تکنولوژی را ندارند و بخش زیادی هم توانایی پرداخت هزینه اینترنت را ندارند. این نبود امکانات دیجیتال نه تنها مسئله‌ی دسترسی است، بلکه مسئله‌ی کم شدن فرصت‌های پیشرفت هم می‌تواند باشد.

افراد فاقد سواد دیجیتال و ساکنان جوامعی که از دسترسی به اینترنت و فناوری محرومند، با چالش‌های متعددی روبرو هستند. این مشکلات، مانع از پیشرفت تحصیلی، یافتن شغل مناسب و بهره‌مندی از خدمات ضروری می‌شود. در دنیای امروز که به طور فزاینده‌ای به سوی دیجیتالی شدن می‌رود، این افراد از قافله عقب می‌مانند.

شکاف دیجیتال پیامدهای ناگوار متعددی به همراه دارد. این شکاف، موجب افزایش فاصله طبقاتی، انزوای برخی افراد از جامعه و ممانعت از پیشرفت کلی اقتصاد می‌شود.

نکته قابل توجه آن است که شکاف دیجیتال محدود به گروه یا رده سنی خاصی نیست، بلکه تمامی اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همانند سایر معضلات اجتماعی، این شکاف بیشترین آسیب را به گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه مانند مهاجران، افراد مسن و کم‌درآمد وارد می‌کند.

شهرهای اروپایی به خوبی دریافته‌اند که فقدان دسترسی به اینترنت و فناوری، مشکلی بزرگ است و در راستای حل این معضل، ابتکارات نوآورانه‌ای را به اجرا می‌گذارند.

اقدامات کاهش اثرات شکاف دیجیتال

در شهر گنت (Ghent) برنامه‌ای با مشارکت داوطلبان راه‌اندازی شده است که به آموزش نحوه استفاده از اینترنت و فناوری به شهروندان می‌پردازد. در بروکسل (Brussels) نیز قانونی جامع در زمینه حقوق دیجیتال تدوین شده است.

علاوه بر این، در شهرهای لایپزیک (Leipzig) و آیندهوون (Eindhoven) اینترنت رایگان در سراسر شهر در دسترس عموم قرار گرفته است.

این تلاش‌ها برای اطمینان از اینکه هیچ‌کس در عصر دیجیتال عقب نماند، بسیار حیاتی است، اما اولین گام این است که درک کنیم شکاف دیجیتال چگونه و بر چه کسانی بیشترین تأثیر را می‌گذارد.

مشکل اصلی در این زمینه این است که داده‌های ملی، اغلب اوقات فقط تصویری کلی ارائه می‌دهند و درک ظریف از وضعیت محلی را به همراه ندارند. در صورتی که چنین درکی برای رسیدگی کارآمد به این موضوع ضروری است.

به همین منظور، کلانشهر بوردو در سال ۲۰۲۳ اقدام به اجرای یک پیمایش جامع نمود تا تأثیر شکاف دیجیتال را در سطح کلانشهر به طور دقیق‌تری مورد بررسی قرار دهد. نتایج این پیمایش دیدگاه ارزشمندی را در خصوص نیازهای خاص ساکنین در اختیار ما قرار داد که مبنایی برای تصمیم‌گیری‌های سیاسی و ابتکارات اجرایی به منظور کاهش نابرابری‌های دیجیتال در سطح جامعه خواهد بود.

راه‌حل‌های مبتنی بر داده‌ها

با بهره‌گیری از راه‌حل‌های مبتنی بر داده، شهرها می‌توانند اقدامات خود را برای مقابله با عوامل زمینه‌ساز شکاف دیجیتال به صورت هدفمندتری تنظیم نمایند. برای رفع معضلِ طردشدگی دیجیتال، توجه به شاخص‌های متعددی از جمله درآمد، سطح تحصیلات، مشارکت اجتماعی و شبکه های حمایتی ضروری است.

در این راستا، تمرکز ویژه بر روی گروه‌های هدف در معرض خطر بالا، از جمله افراد کم درآمد، افراد دارای معلولیت، سالمندان و اقلیت‌های قومی، حائز اهمیت است. تقویت مهارت‌های دیجیتال مراقبت‌کنندگان نیز امری حیاتی به شمار می رود، چرا که آنان نقشی اساسی در حمایت از افراد آسیب‌پذیر ایفا می‌کنند.

همکاری مشترک برای مقابله با شکاف دیجیتال

به طور آشکار، شهرهای مختلف اقدامات فزاینده‌ای را برای به حداقل رساندن تأثیرات ناشی از شکاف دیجیتال در پیش گرفته‌اند. با این وجود، برای مقابله با ریشه‌های این معضل، اتخاذ تدابیری فراتر از اقدامات صرفاً شهری ضروری است.

حمایت قاطع‌تر اتحادیه اروپا برای تکمیل تلاش‌های شهری خود در این زمینه بسیار موثر خواهد بود. شبکه‌هایی مانند Eurocities، از طریق ابتکاراتی مانند گروه ویژه شکاف دیجیتال، نقش مهمی در ترویج همکاری‌های چندجانبه برای رسیدگی به این معضل فوری ایفا می‌نمایند.

با همکاری یکدیگر، قادر خواهیم بود از طریق به کارگیری مشترک منابع و تخصص جمعی خود، شکاف دیجیتال را پر کرده و اطمینان حاصل نماییم که هیچ فردی در انقلاب دیجیتال جا نخواهد ماند. «شمولیت دیجیتال»[۱] بایستی همچنان به عنوان یکی از ارکان اصلی دستور کار راهبردی اروپا در مسیر پیشرفت به سوی آینده‌ای بهتر، تلقی گردد.

ستون اصلی حقوق اجتماعی اروپا، با تمرکز بر کاهش فقر و طرد اجتماعی، چارچوبی را برای اقدام ارائه می‌دهد که همسو با اولویت‌های اتحادیه اروپا در تقویت مهارت‌های دیجیتال، حمایت از گذار سبز و تضمین حقوق اساسی در حوزه دیجیتال است.

قطب نمای دیجیتال اروپا (European Digital Compass) نیز با هدفمند قرار دادن حداقل ۸۰ درصد از بزرگسالان برای کسب مهارت‌های دیجیتال پایه تا سال ۲۰۳۰، اهداف بلندپروازانه‌ای را برای شمولیت دیجیتال تعیین می‌نماید.

در مسیر تلاش برای رفع شکاف دیجیتال، باید به خاطر داشته باشیم که این صرفا یک مسئله فنی نیست، بلکه چالشی بنیادین در برابر ارزش‌های اجتماعی ما در زمینه برابری و شمولیت است.


پی‌نوشت:
۱- دسترسی و مشارکت همگانی به فناوری‌های دیجیتال و اطلاعات، بدون توجه به عواملی مانند موقعیت جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

درباره نویسنده:
کریستین بوست؛ رئیس Bordeaux Métropole

منبع: Cities Today