سه هزار
جدیدترین مطالب
Article Image
فصلنامه گام سوم شماره صفر منتشر شد

در این شماره دو مقاله حذف شده از سایت Medium با عناوین «ترامپ دیوانه است» و «اسرار تهاجم پوتین» به همراه پرونده‌ای با عنوان «سیاهچاله تکنولوژی» چاپ شده است.

Article Image
بازیگر پنهان انتشار اطلاعات نادرست کیست؟

اینترنت، باتلاقی از اطلاعات نادرست است که بزرگ‌ترین برندهای معروف و آژانس‌های تبلیغاتی‌شان این باتلاق را با ریختن پول به داخل یک سیستم پیچیده و هزارتو که هیچ‌کس واقعاً نمی‌داند چگونه کار می‌کند، تأمین مالی می‌نمایند.

Article Image
۱۲ نشانه‌ای که هوش پایین را فاش می‌کنند

در چند دقیقهٔ آینده، شما قرار است به یک نابغهٔ تأییدشده تبدیل شوید. البته نه به صورت رسماً تأییدشده، اما حداقل از یک فرد معمولی، باهوش‌تر خواهید شد.

Article Image
اهمیت حریم خصوصی در زندگی نوجوانان

هر نوجوانی به مقداری حریم خصوصی نیاز دارد. در این مقاله درباره اهمیت حریم خصوصی برای نوجوانان، ارتباط آن با اعتماد و زمان مناسب برای کنکاش در امور شخصی آن‌ها صحبت شده است.

...

نویسنده: الیزابت کلان                ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

چگونه می‌توان در عصر هوش مصنوعی آینده شغلی با ثبات داشت

تفکر انتقادی و مهارت‌های تحلیلی محوری هستند. به‌ویژه برای اینکه چگونه انسان‌ها و ماشین‌ها می‌توانند یکدیگر را تقویت کنند. هنگام کار با یک ماشین، باید بتوانید خروجی تولید شده را زیر سوال ببرید.


این مطلب نوشته‌ای است از الیزابت کلان که در تاریخ 28 ژوئیه ۲۰۲۳ با عنوان
How you can future-proof your career in the era of AI
در وب‌سایت The Conversation منتشر شده است. ترجمه این مطلب توسط تیم سه‌هزار انجام شده و در اختیار خوانندگان گرامی قرار می‌گیرد.


از زمان انقلاب صنعتی، مردم می‌ترسیدند که فناوری، شغل آنها را از بین ببرد. در حالی که برخی از مشاغل و وظایف در واقع با ماشین‌آلات جایگزین شده‌اند، برخی دیگر ظهور کرده‌اند. موفقیت ChatGPT و دیگر هوش مصنوعی مولد (AI) اکنون بسیاری از مردم را در مورد آینده کار و اینکه آیا شغل آنها ایمن است متعجب کرده است.

یک نظرسنجی اخیرا نشان داد که بیش از نیمی از افراد 18 تا ۲۴ ساله نگران هوش مصنوعی و شغل خود هستند. ترس از ناپدید شدن یا جایگزینی مشاغل از طریق اتوماسیون قابل درک است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که یک چهارم وظایف فعلی که انسان‌ها در ایالات متحده و اروپا انجام می‌دهند می‌تواند در سال‌های آینده خودکار شوند.

افزایش استفاده از هوش مصنوعی در محل کار اداری به این معنی است که تحولات در محل کار با تغییرات قبلی متفاوت خواهند بود. بر اساس این تفکر، مشاغل طبقه متوسط اکنون در معرض تهدید قرار دارند.

آینده کار، موضوعی پرطرفدار برای بحث است که هر ساله کتاب‌های بی‌شماری در این زمینه منتشر می‌شوند. این کتاب‌ها از نیاز انسان برای درک چگونگی شکل‌گیری آینده صحبت می‌کنند.

من ۱۰ کتاب منتشر شده بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ را تجزیه و تحلیل کردم که بر موضوع آینده کار و فناوری تمرکز داشتند. از این تحقیق دریافتم که تفکر در مورد هوش مصنوعی در محیط کار به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود. یکی به عنوان نگرانی در مورد آینده کار و امنیت نقش‌های فعلی بیان می‌شود – که من این احساس را «اضطراب اتوماسیون» می‌نامم. دیگری امیدواری به این است که انسان‌ها و ماشین‌ها با هم همکاری کنند و در نتیجه بهره‌وری را افزایش دهند – و من این را «آرزوی افزایش» می‌نامم.

اگر مقدار قابل توجهی پول و زمان بر روی یک مدرک حقوق سرمایه‌گذاری کرده باشید ـ و فکر کنید که این همان مجموعه مهارتی است که شما را برای همیشه در استخدام (قابل استخدام) نگه می‌دارد ـ مشاهده وظایف کامل هوش مصنوعی؛ کاری که یک وکیل جوان معمولاً با هزینه کمتر انجام می‌دهد، نگران‌کننده خواهد بود.

اضطراب و آرزو

من در این کتاب‌ها موضوعات قویا نگران‌کننده‌ای در مورد فناوری یافتم که باعث می‌شوند کارهای خاصی خودکار شوند و بسیاری از افراد را از مشاغل محروم کند. به طور خاص، نگرانی این است که مشاغل مبتنی بر دانش – مانند مشاغل حسابداری یا حقوق – که مدت‌ها در حیطه اختیارات متخصصان تحصیل‌کرده قرار می‌گرفتند، اکنون در معرض خطر جایگزینی با ماشین‌ها قرار دارند.

اتوماسیون، تضعیف‌کننده این ایده است که یک تحصیلات خوب، یک شغل خوب طبقه متوسط را تضمین می‌نماید. همانطور که ریچارد بالدوین اقتصاددان در کتاب سال ۲۰۱9 خود با نام The Globotics Upheaval1 (تحولات جهان رباتیک) اشاره می‌کند، اگر مقدار قابل توجهی پول و زمان بر روی یک مدرک حقوق سرمایه‌گذاری کرده باشید ـ و فکر کنید که این همان مجموعه مهارتی است که شما را برای همیشه در استخدام (قابل استخدام) نگه می‌دارد ـ مشاهده وظایف کامل هوش مصنوعی؛ کاری که یک وکیل جوان معمولاً با هزینه کمتر انجام می‌دهد، نگران‌کننده خواهد بود.

اما راه آرزومندانه‌تر دیگری برای اندیشیدن به این موضوع وجود دارد. برخی از کتاب‌ها بر پتانسیل همکاری انسان‌ها با هوش مصنوعی برای تقویت مهارت‌های یکدیگر تأکید می‌کنند. این می‌تواند به معنای کار با روبات‌ها در کارخانه‌ها، و همچنین می‌تواند به معنای استفاده از ربات چت هوش مصنوعی در هنگام وکالت باشد. به جای اینکه وکلا جایگزین شوند، با فناوری تقویت می‌گردند.

در واقع، اتوماسیون و تقویت با هم وجود دارند. برای آینده شغلی شما، هر دو مرتبط خواهند بود.

مهمتر از همه، شغلی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید و به یادگیری آن ادامه می‌دهید

خود را در آینده اثبات کنید

همانطور که در مورد حرفه خود فکر می‌کنید، اولین قدم این است که متوجه شوید برخی از اتوماسیون وظایف به احتمال زیاد چیزی است که در آینده باید با آن مبارزه کنید.

با توجه به این موضوع، یادگیری یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که توسط آن می‌توانید آینده شغلی خود را اثبات کنید. اما اگر بازگشت سرمایه نامشخص است، آیا باید برای تحصیل تکمیلی پول خرج کنید؟

درست است که با توسعه فناوری، مهارت‌های خاص در معرض منسوخ شدن هستند. با این حال، آموزش چیزی بیشتر از یادگیری توانایی‌های خاص است و در واقع در مورد یادگیری نحوه یادگیری است. یعنی اینکه چگونه مهارت‌های خود را در طول زندگی حرفه‌ای خود به روز نمایید. تحقیقات نشان می‌دهند که داشتن این توانایی در کار بسیار ارزشمند است.

این یادگیری می‌تواند در محیط‌های آموزشی، با بازگشت به دانشگاه یا شرکت در یک دوره آموزشی اجرایی صورت گیرد، اما ممکن است در حین کار نیز اتفاق بیفتد. در هر بحثی در مورد شغل خود، مثلاً با مدیرتان، ممکن است بخواهید آموزش‌های اضافی را که می‌توانید انجام دهید، مطرح کنید.

تفکر انتقادی و مهارت‌های تحلیلی محوری هستند. به‌ویژه برای اینکه چگونه انسان‌ها و ماشین‌ها می‌توانند یکدیگر را تقویت کنند.

هنگام کار با یک ماشین، باید بتوانید خروجی تولید شده را زیر سوال ببرید. احتمالاً انسان‌ها همیشه در این امر نقش محوری خواهند داشت – ممکن است یک ربات چت داشته باشید که بخش‌هایی از کارهای قانونی را خودکار انجام می‌دهد، اما هنوز برای درک همه آن به یک انسان نیاز است.

در نهایت، به یاد داشته باشید که وقتی مردم قبلاً می‌ترسیدند مشاغل ناپدید شوند و وظایف با ماشین‌آلات جایگزین شوند، لزوماً اینطور نبود. به عنوان مثال، معرفی دستگاه‌های باجه خودپرداز (ATM) متصدیان باجه‌ها را حذف نکرد، بلکه وظایف آنها را تغییر داد.

مهمتر از همه، شغلی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید و به یادگیری آن ادامه می‌دهید – به طوری که اگر در آینده نیاز به تغییر مسیر دارید، بدانید که چگونه این کار را انجام دهید.


درباره نویسنده:
الیزابت کلان؛ استاد رهبری و سازمان، دانشگاه اسکس

1 – عبارت (Globatic) ترکیبی از دو کلمه Globalisation and Robotics

منبع: The Conversation

مطالب مرتبط