سه هزار
جدیدترین مطالب
Article Image
فصلنامه گام سوم شماره صفر منتشر شد

در این شماره دو مقاله حذف شده از سایت Medium با عناوین «ترامپ دیوانه است» و «اسرار تهاجم پوتین» به همراه پرونده‌ای با عنوان «سیاهچاله تکنولوژی» چاپ شده است.

Article Image
بازیگر پنهان انتشار اطلاعات نادرست کیست؟

اینترنت، باتلاقی از اطلاعات نادرست است که بزرگ‌ترین برندهای معروف و آژانس‌های تبلیغاتی‌شان این باتلاق را با ریختن پول به داخل یک سیستم پیچیده و هزارتو که هیچ‌کس واقعاً نمی‌داند چگونه کار می‌کند، تأمین مالی می‌نمایند.

Article Image
۱۲ نشانه‌ای که هوش پایین را فاش می‌کنند

در چند دقیقهٔ آینده، شما قرار است به یک نابغهٔ تأییدشده تبدیل شوید. البته نه به صورت رسماً تأییدشده، اما حداقل از یک فرد معمولی، باهوش‌تر خواهید شد.

Article Image
اهمیت حریم خصوصی در زندگی نوجوانان

هر نوجوانی به مقداری حریم خصوصی نیاز دارد. در این مقاله درباره اهمیت حریم خصوصی برای نوجوانان، ارتباط آن با اعتماد و زمان مناسب برای کنکاش در امور شخصی آن‌ها صحبت شده است.

...

نویسنده: اندی فیپن                ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

زمان مناسب موبایل‌دار شدن فرزندان و نحوه محافظت از آنها

فرزندان نسل جدید در دوره‌ای رشد می‌کنند که بخش مهمی از روند زندگی همه ما به استفاده از تکنولوژی و وسایل متصل به اینترنت وابسته‌اند. در چنین شرایطی هم باید دیدگاهی باز و مثبت داشت و هم نگرانی والدین را برطرف نمود، اما چگونه؟


این مطلب نوشته‌ای است از اندی فیپن که در تاریخ 22 نوامبر 2023 با عنوان
When to give your child their first mobile phone – and how to keep them safe
در وب‌سایت The Conversation منتشر شده است. ترجمه این مطلب توسط تیم سه‌هزار انجام شده و در اختیار خوانندگان گرامی قرار می‌گیرد.


من کارم را صرف تحقیق در مورد جوانان و اینترنت می‌کنم: آنچه که آنها آنلاین انجام می‌دهند، آنچه که در موردش فکر می‌کنند و چگونگی تفاوت دیدگاه‌های آنها با دیدگاه والدینشان.
اغلب وقت‌ها والدین از من سوالاتی در مورد استفاده فرزندانشان از اینترنت می‌پرسند. یکی از متداول‌ترین موارد این است که چه زمانی باید برای فرزند خود یک موبایل تهیه کنند و همچنین در هنگام داشتن تلفن همراه چگونه از او محافظت نمایند. در ادامه مطلب به چند سوال کلیدی پاسخ می‌دهم.

چه سنی برای موبایل‌‌دار شدن فرزندان مناسب است؟

من می‌ترسم که اغلب والدین را در پاسخ به این سوال ناامید کنم و به آنها عدد مشخصی نمی‌دهم. اما نکته کلیدی این است که فرزند شما قرار است برای چه کاری از موبایل استفاده کند – و چه زمانی ممکن است مشخصا برای آن کودک مناسب باشد.
بر اساس گزارش سال 2023 ارائه شده توسط تنظیم کننده ارتباطات بریتانیا آفکام، 20 درصد از کودکان سه ساله اکنون صاحب تلفن همراه هستند. اما این تلفن ممکن است فقط برای عکس‌برداری، انجام بازی‌های ساده و تماس‌های ویدیویی تحت نظارت با خانواده استفاده شود.
سوال مهم‌تر این است که چه زمانی کودکان باید موبایلی کاملا متصل (به اینترنت) برای خود را داشته باشند، که می‌توانند از آن بدون نظارت برای تماس آنلاین با دیگران استفاده کنند.

وقتی کودک در سن دبستان است، به احتمال زیاد در بیشتر جنبه‌های زندگی خود به نظارت بزرگسالان عادت خواهد کرد. آنها در مدرسه، خانه، با دوستان و بزرگسالان مورد اعتماد یا با سایر اعضای خانواده خواهند بود. ممکن است آنها نیاز چندانی به تماس با بزرگسالان دور داشته نباشند – اما شما می‌خواهید در مورد نیازهای خاص فرزند خود فکر کنید.
معمولاً گذار از دبستان به دبیرستان دوره‌ای است که کودکان ممکن است به دلیل مشارکت در فعالیت‌های مدرسه یا معاشرت با دوستانشان از خانه دورتر باشند، جایی که تماس با خانه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. جوانان زیادی که با آنها صحبت کرده‌ام، شروع دوران دبیرستان را به عنوان نقطه‌ای برای داشتن اولین موبایل می‌دانند.

استفاده بی خطر از موبایل توسط فرزندان

چگونه از استفاده بی‌خطر موبایل توسط فرزندم مطمئن شوم؟

اگر فرزند شما آنلاین می‌شود، پیش از هر چیزی مهم است که با او در مورد ایمنی آنلاین گفتگو کنید. – صرف نظر از رده سنی او و دستگاهی که از آن استفاده می‌کند.
والدین نقش مهمی در آموزش فرزندان و آگاه نمودن آنها درباره خطرات ناشی از آنلاین بودن را دارند. همچنین باید توجه داشته باشند که بیشتر تجربیات آنلاین مضر نیستند.

من تحقیقات گسترده‌ای با جوانان در مورد آسیب‌های فضای آنلاین انجام داده‌ام. به عنوان بخشی از این تحقیق، من و همکاران تعدادی منابع را برای والدین ایجاد کردیم که با کمک بیش از 1000 جوان جمع‌آوری شده است.
آنچه این جوانان بیش از همه می‌گویند این است که می‌خواهند بدانند وقتی به کمک نیاز دارند به چه کسی مراجعه کنند.  می‌خواهند مطمئن باشند که دارای پشتیبان هستند، نه اینکه با خاموشی یا مصادره موبایلشان روبرو شوند. به این معنی که اولین قدم کلیدی، اطمینان دادن به کودک است که می‌تواند با وجود هر مشکلی به سراغتان بیاید و شما بدون قضاوت کمکش خواهید کرد.

همچنین مهم است که با فرزندتان صحبت کنید که انجام چه کارهایی با موبایل (یا هر دستگاه متصل دیگر) مجاز یا غیرمجاز است. به عنوان مثال، این می‌تواند به معنای تعیین و تنظیم قوانین اساسی در مورد برنامه‌هایی باشد که مجاز هستند روی تلفن خود نصب کنند و اینکه چه زمانی باید در پایان روز استفاده از موبایل را متوقف نمایند.
همچنین باید تنظیمات حریم خصوصی برنامه‌هایی که فرزندتان استفاده می‌کند را بررسی نمایید تا مطمئن شوید که افراد غریبه نمی‌توانند با آنها تماس بگیرند یا به محتوای نامناسب دسترسی پیدا کنند.

آیا باید موبایل فرزندم را چک کنم؟

گاهی اوقات والدین از من می‌پرسند که آیا باید بتوانند موبایل (یا هر دستگاه دیگر) کودک خود را بررسی کنند – چه با نگاه فیزیکی به تلفن یا با استفاده از نرم‌افزار روی دستگاه دیگر که می‌تواند به ارتباطات تلفن کودک دسترسی پیدا کند.
من همچنین معتقدم که گفتگو با فرزندتان درباره کنترل موبایل اهمیت دارد. برای مطمئن بودن از اینکه فرزندتان با هر گونه مشکلی در فضای آنلاین، سراغ‌تان می‌آید مهم است که اعتماد داشته باشد. بنابراین اگر می‌خواهید موبایلش را زیر نظر داشته باشید، به جای انجام مخفیانه این کار با او در موردش صحبت کنید.

نظارت والدین برای دسترسی به موبایل کودک در سنین ابتدایی، منطقی به نظر می‌رسد. به همان روشی که والدین قبل از اینکه اجازه بدهند کودکشان به خانه کودک دیگری برود، با والدینش هماهنگ می‌کنند.
با این حال، وقتی فرزند شما بزرگتر می‌شود، ممکن است نخواهد والدینش همه پیام‌ها و تعاملات آنلاین آنها را ببینند. کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق کودک به صراحت بیان می‌کند که کودک حق داشتن حریم خصوصی دارد.

آیا باید مکان فرزندم را از طریق موبایلش ردیابی کنم؟

من با برخی از خانواده‌هایی که موبایل یا تبلت یکدیگر را به صورت آزادانه و شفاف ردیابی می‌کنند صحبت کرده‌ام. این کارشان یک تصمیم خانوادگی بود. با این حال، با کودکانی نیز صحبت کرده‌ام که ردیابی شدن دوست نوجوانشان توسط والدین، برایشان بسیار ترسناک بود.

سوال اینجاست که آیا والدین به خود قوت قلب می‌دهند که فرزندشان در امان است؟ یا اینکه می‌خواهند بدون اطلاع فرزندشان، بدانند که آنها چه می‌کنند. در این مورد من یک گفتگوی خاص و جالب با شخصی داشتم. او می‌گفت که دوستش به دلیل اینکه دخترش موبایلش را تغییر داده است به شدت نگران است چون دیگر نمی‌تواند او را ردیابی کند. وقتی پرسیدم دختر چند ساله است، گفتند 22 سال دارد.

همچنین ارزشمند است که در نظر بگیریم آیا فناوری‌هایی مانند این، واقعا اطمینان کاذب ارائه می‌دهند یا خیر. این فناوری‌ها می‌توانند والدین را از محل فرزندشان مطلع نمایند، اما نه لزوماً در مورد امن بودن یا نبودن‌شان.
مثل نظارت بر موبایل کودک، ارزش دارد به این فکر کنید که آیا رویکرد نظارتی شما، شرایط ایده آلی را برای آنها ایجاد می‌کند تا با مشکلات به سراغ شما بیایند یا اینکه این امر بیشتر با گفتگوهای آزادانه و محیطی از اعتماد متقابل تقویت می‌شود.


رباره نویسنده:
اندی فیپن؛ استاد اخلاق فناوری اطلاعات و حقوق دیجیتال، دانشگاه بورنموث

منبع: The Conversation

مطالب مرتبط