سه هزار
جدیدترین مطالب
Article Image
فصلنامه گام سوم شماره صفر منتشر شد

در این شماره دو مقاله حذف شده از سایت Medium با عناوین «ترامپ دیوانه است» و «اسرار تهاجم پوتین» به همراه پرونده‌ای با عنوان «سیاهچاله تکنولوژی» چاپ شده است.

Article Image
بازیگر پنهان انتشار اطلاعات نادرست کیست؟

اینترنت، باتلاقی از اطلاعات نادرست است که بزرگ‌ترین برندهای معروف و آژانس‌های تبلیغاتی‌شان این باتلاق را با ریختن پول به داخل یک سیستم پیچیده و هزارتو که هیچ‌کس واقعاً نمی‌داند چگونه کار می‌کند، تأمین مالی می‌نمایند.

Article Image
۱۲ نشانه‌ای که هوش پایین را فاش می‌کنند

در چند دقیقهٔ آینده، شما قرار است به یک نابغهٔ تأییدشده تبدیل شوید. البته نه به صورت رسماً تأییدشده، اما حداقل از یک فرد معمولی، باهوش‌تر خواهید شد.

Article Image
اهمیت حریم خصوصی در زندگی نوجوانان

هر نوجوانی به مقداری حریم خصوصی نیاز دارد. در این مقاله درباره اهمیت حریم خصوصی برای نوجوانان، ارتباط آن با اعتماد و زمان مناسب برای کنکاش در امور شخصی آن‌ها صحبت شده است.

...

نویسنده: جوزف دیبرین                ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

۳ استراتژی موثر در رهبری از یک زن فضانورد

کدی کلمن به عنوان یک زن فضانورد می‌دانست که به دست آوردن اعتماد برخی از همکاران مرد ممکن است چالش بیشتری داشته باشد. او در این مقاله از رویکردهای حرف می‌زد که می‌تواند فارغ از اینکه شغل شما چیست ـ در فضا یا اینجا روی زمین ـ به شما کمک کند تا تیم خود را رهبری کنید.


این مطلب نوشته‌ای است از جوزف دیبرین که در تاریخ 4 دسامبر 2023 با عنوان
Three strategies for effective leadership, from a former astronaut
در وب‌سایت IDEAS.TED  منتشر شده است. ترجمه این مطلب توسط تیم سه‌هزار انجام شده و در اختیار خوانندگان گرامی قرار می‌گیرد.


رهبریت چگونه به نظر می‌رسد؟

در حالی که رویکردهای مختلفی برای رهبری یک تیم وجود دارد، بسیاری از ما در جستجوی یک سبک رهبری مؤثر به سؤالات متداول می‌پردازیم:
– چگونه می‌توانم در کنار تیمم باشم؟
– دریافت احترام براساس جایگاه یا براساس عملکرد؟
و مهم ترین سوال:
– چگونه می‌توانم مطمئن شوم که تیمم به من اعتماد دارد؟

کدی کلمن Cady Coleman در طول زندگی حرفه‌ای خود به عنوان یک شیمیدان، مهندس، سرهنگ نیروی هوایی و فضانورد با این سوالات روبرو بوده است. او در گفتگو با دیوید بیلو، متصدی علم TED، سه استراتژی برای ایجاد – و حفظ – اعتماد به یک رهبر را در میان گذاشته است. شغل شما هر چه که باشد، این نکات می‌تواند به شما کمک کند تا تیم خود را برای رویارویی با هر چالشی که با آن روبرو می‌شوید – در فضا یا اینجا روی زمین – آماده کنید.

اغلب مردم می‌گویند که هیچ «فردیتی» در تیم وجود ندارد … اما شاید بهتر است وجود داشته باشد.

۱- آنقدر شجاع باشید که اعضای تیم خود را به عنوان فردی بشناسید

کلمن می‌گوید حرف مردم اغلب این است که هیچ «منی» در تیم وجود ندارد… اما شاید باید وجود داشته باشد. هر عضو از تیم شما یک فرد کامل است و از آنجا که بسیاری از مشکلاتی که در محیط کار با آنها مواجه‌ایم، از حوزه‌های مختلف می‌آیند و بین‌رشته‌ای هستند، شناختن هر فرد به عنوان یک شخص مستقل و فراتر از ساعات کاری (۹ تا ۵) ارزشمند است. اینکه به اندازه کافی دارای آسودگی و انعطاف‌پذیری باشید تا تیم خود را به این شیوه بشناسید، یک مهارت ضروری برای هر رهبر است.

کلمن اذعان می‌کند وقتی بتوانید بگویید: «فکر می‌کنم دنیای شما با دنیای من متفاوت است، و من می‌خواهم درک بیشتری در مورد آن داشته باشم»، نه تنها در حال ایجاد اعتماد هستید، بلکه یک کانال ارتباطی را نیز باز می‌کنید. کانالی که ویژگی‌های هم‌تیمی‌تان را بیشتر به شما می‌آموزد. این نوع گفتگو مستلزم تمایل و شجاعت برای بیان آسیب‌پذیری است. هنگامی که اطلاعاتی درباره آنچه هر فرد ارائه می‌دهد را بدانید، می‌توانید به رشد ویژگی‌هایی کمک کنید که باعث می‌گردند تیم را به سمت موفقیت جمعی سوق دهد.

به عنوان مثال، زمانی که کولمن برای زندگی در ایستگاه فضایی آماده می‌شد، مشاورانش هشدار دادند که دوری طولانی‌مدت از خانواده ممکن است برایش دشوار باشد. اما این موضوع برای او مشکل نبود – او بیش از یک دهه مشغول کار و رفت‌وآمد دور از خانواده کار بود. پس از به اشتراک‌گذاری تجربه خود، همکارانش فهمیدند که او نه تنها با زندگی در ایستگاه فضایی سازگار است، بلکه می‌تواند به دیگران نیز کمک کند تا با این تغییرات کنار بیایند.

۲- فرهنگی ایجاد کنید که پذیرای همه ایده‌ها باشد

رهبران نه تنها باید تیم‌هایشان را هدایت و راهنمایی کنند، بلکه مهم است برای سایر افراد نیز فرصتی فراهم آورند تا بتوانند نظرات و ایده‌های خود را به راحتی ارائه دهند و از خود دفاع کنند و در فرآیند تصمیم‌گیری و همکاری مشارکت نمایند.

کلمن زمانی که در حال آموزش برای سفر به ایستگاه فضایی بود از چنین رهبری در ناسا بهره مند شد. در مواجهه با کاهش بودجه، ناسا اعلام کرد که لباس‌های فضایی کوچک‌تر خود را حذف می‌کند، به این معنی که اگر کسی صلاحیت استفاده از لباس فضایی بزرگ‌تر را نداشته باشد، نمی‌تواند به ایستگاه فضایی برود. چنین موقعیتی یک انتخاب برای کلمن بود: صبر کنید تا ناسا لباس‌هایی را که مناسب او هستند خریداری کند یا بفهمد که چگونه می‌تواند با لباس‌های بزرگ‌تر تمرین کند. کلمن از طریق همکاری با تصمیم‌گیرندگان ناسا توانست تمرینات خود را به استفاده از لباس‌های بزرگتر تغییر دهد. او می‌گوید اگر آزادی حرف زدن را احساس نمی‌کرد، باید 10 سال منتظر می‌بود تا با لباسی کوچک به ایستگاه فضایی برود.

وقتی اعتمادسازی را به یک هدف اصلی تبدیل می‌کنید، بقیه امور راحت‌تر پیش می‌روند.

۳- اعتمادسازی را ماموریت خود بدانید

گاهی اوقات ایجاد اعتماد در محل کار می‌تواند دشوارتر از آنچه انتظار دارید باشد، اما وقتی اعتمادسازی را به یک هدف اصلی تبدیل می‌کنید، بقیه امور راحت‌تر پیش می‌روند‌. دینامیک‌های محیط کار همیشه در حال تغییر هستند ـ ممکن است اولویت‌های کاری یا زندگی یکی از همکاران تغییر کرده یا بر اثر یک اشتباه بزرگ، نیازمند همکاری تیم خود تحت فشارهای جدیدی باشید. این چالش‌ها باعث می‌شوند تا فرآیند اعتمادسازی دشوار گردد، اما در عین حال، لحظاتی از فرصت نیز به حساب می‌آیند.
کلمن یادآوری می‌کند که اگر چالش جدیدی ایجاد شده یا اعتماد نقض گردید همیشه «چرایی و چگونگی را بفهمیم». حتماً بپرسید: چرا این اتفاق افتاده است، چرا آنها چنین احساسی دارند و چه کاری می‌توان در مورد آن انجام داد؟

پذیرای نظرات و دیدگاه‌های مختلف باشید و اگر در ابتدا موفق به ارتباط نشدید تسلیم نشوید. ارتباط اغلب توسط کارهای کوچکتری که انجام می‌دهید شکل می‌گیرد. در مورد غذا یا موسیقی صحبت کنید، یادداشتی برای تعریف یک ایده بنویسید و از افراد بخواهید بیشتر صحبت کنند. این سطح از ارتباط و بروز آسیب‌پذیری ممکن است در ابتدا منطقی به نظر نیاید، اما هرچه که اعتمادسازی را به عنوان بخش اساسی ماموریت خود قرار می‌دهید، این موضوع آسان‌تر می‌شود.

کولمن به ما یادآوری می‌کند که اعتماد هم به عنوان هدیه ارائه می‌شود و هم به عنوان یک چیزی باید کسب گردد. به عنوان یک زن، او می‌دانست که به دست آوردن اعتماد برخی از همکاران مرد ممکن است چالش بیشتری داشته باشد. رویکردش ساده بود: او عملکرد خوبی داشت و با صبر و پشتکار، زبان همکارانش را یاد گرفت و زبان خود را نیز به آنها آموخت.

اگرچه فرآیند کسب اعتماد همواره با چالش‌ها همراه است، اما اگر شما به عنوان رهبر، حساسیت‌ها و صداقت در روابط، آشکاری در ارتباطات، پذیرا بودن نظرات دیگران و درک از دیدگاه‌های آنها را به عنوان یک الگو به نمایش بگذارید، اثرات مثبت زیادی خواهید داشت و متوجه خواهید شد که پاداش‌ها نیز وجود دارند. این نشان‌دهنده قدرت تأثیرگذاری است که یک رهبر می‌تواند با ایجاد این ارتباطات متقابل با تیم خود داشته باشد.


درباره نویسنده:
Joseph DeBrine؛ متخصص محتوا در تیم سرپرستی TED

منبع: IDEAS.TED

مطالب مرتبط